szybkie pisanie prac dyplomowych

5 porad na szybsze pisanie prac dyplomowych

Pisanie pracy magisterskiej, pisanie pracy inżynierskiej, pisanie pracy licencjackiej

Kliknij i przejdź do tematu:

  1. Jak szybko napisać pracę dyplomową?
  2. Jak szybko znaleźć źródła do pracy dyplomowej?
  3. Jak skupić się na pisaniu pracy dyplomowej?
  4. Jak szybko powiększyć Bibliografię pracy dyplomowej?
  5. Jak stworzyć spis treści i nagłówki dla pracy dyplomowej?

Czy masz coraz mniej czasu na pisanie pracy magisterskiej, pracy inżynierskiej lub pracy licencjackiej? A może jeszcze w ogóle nie zacząłeś pisać swojej pracy? Być może z tego powodu zaczynasz odczuwać stres, szczególnie jeśli nikt nie powiedział Ci, jak napisać pracę dyplomową… być może bardzo dużo czasu zajmuje Ci szukanie potrzebnych informacji, szukania źródeł… Korzystając ze swojego doświadczenia postanowiłem napisać dla Ciebie 5 porad / 5 technik, które ułatwią Ci pisanie prac inżynierskich, pisanie prac licencjackich lub pisanie prac magisterskich.

student na lace wyluzowany po zaliczeniuOn już wyluzował, a Ty?

1. Jak szybko napisać pracę dyplomową?[sta_anchor id=”pomodoro”]

Istnieje technika zarządzania czasem zwana Techniką Pomodoro. Jest to bardzo prosta i bardzo skuteczna technika zarządzania czasem. Pozwól, że podam Ci najpierw, jak tą technikę opisuje specjalistyczna literatura, a na końcu opiszę Ci, jak ją stosuję ja – nieco zmodyfikowaną wersję. Jestem pewien, że taka wiedza przyda Ci się zarówno w życiu codziennym, w pracy i szczególnie w przypadku pisania pracy magisterskiej, pracy inżynierskiej, czy pracy licencjackiej 🙂

Zanim jednak zaczniesz stosować jakąkolwiek technikę zarządzania czasem usiądź na chwilę i wypisz sobie listę zadań co po kolei musisz zrobić, aby ukończyć daną część i/lub rozdział pracy inżynierskiej, magisterskiej, czy pracy licencjackiej. Gotowe? Zaczynamy.

Technika Pomodoro polega na intensywnej pracy przez okres 25 minut. Przez ten czas nie wolno odrywać się od pracy, przeglądać facebooka (zobacz jak to robić w kolejnym punkcie 🙂 ). Nie możesz robić nic innego – tylko pracować.

KUP CZASOMIERZ POMODORO – NAJTANIEJ TUTAJ

Używaj super-czasomierza

Żeby sobie pomóc, możesz ustawić sobie budzik lub minutnik na 25 minut. Ja pracując nad różnymi projektami stosuje specjalne minutniki w kształcie pomidora 😀 takie, jak na zdjęciu powyżej. Osobiście używam czterech.

Po pierwszym 25-minutowym okresie pracy następuje 5 minut przerwy. Przestań pisać pracę inżynierską, pisać pracę magisterską, czy pisać pracę licencjacką. Teraz nie wolno pracować. Należy odpocząć. Ustaw więc minutnik Pomodoro (link) na 5 minut. Jeśli pracujesz na komputerze – a jak wiadomo pisanie pracy magisterskiej, pisanie pracy inżynierskiej, czy pisanie pracy licencjackiej tego wymaga – najlepiej odejdź od niego. Wstań, przejdź się, porozciągaj, odśwież na zewnątrz – zrób coś innego. Po 5 minutach wróć na 25 minut pracy. W ten sposób wykonuj 4 cykle. Po 4 cyklu przerwa wynosi 30 minut. Potem powtórz wszystko od nowa. Technika jest skuteczna, ponieważ nie dopuszcza umysłu do zmęczenia, a pisanie pracy dyplomowej (inżynierskiej, licencjackiej, czy magisterskiej) – jest często męczące… 🙂 Przetestuj i zobacz sam…

A oto mój cykl zarządzania czasem:

Ja na przykład nie lubię pracować tylko 25 minut i dlatego stosuję cykl: 50/10/50/30. Czyli 50 minut pracy, 10 minut przerwy, 50 minut pracy, 30 minut przerwy. Po każdym cyklu 50/10/50/30 staram się przejść do zupełnie innego zadania. Jeśli więc piszesz pracę magisterską, piszesz pracę inżynierską lub piszesz pracę licencjacką – możesz w trakcie jednego całego cyklu skupić się wyłącznie na pisaniu, a w trakcie kolejnego cyklu np. na projekcie 3d, tworzeniu formularza, tworzeniu schematów, czy grafik do swojej pracy dyplomowej. U mnie to działa – robię znacznie więcej w czasie 2,5 godziny niż inni przez pół dnia 🙂

2. Jak szybko znaleźć źródła do pracy dyplomowej?[sta_anchor id=”zrodla”]

Czy wiesz, że najczęściej znajdując jakieś źródło do bibliografii w trakcie pisania pracy magisterskiej, pracy inżynierskiej, czy pracy licencjackiej każda wybrana przez Ciebie pozycja (książka, czy artykuł) opiera się na innych źródłach? Zawsze na końcu artykułu, czy książki wypisane są źródła, na podstawie których dane dzieło zostało napisane. Możesz to w bardzo prosty sposób wykorzystać, a żeby Ci to lepiej zobrazować zerknij proszę na tą infografikę:

Podział źródeł do pracy dyplomowej

Źródła do pracy dyplomowej podzieliłem na kilka poziomów. Poziom pierwszy to jedna wybrana pozycja: np. książka, którą znalazłeś w bibliotece lub specjalistyczny artykuł na internecie. Posiadając już konkretne, wybrane pierwsze główne źródło (poziom pierwszy na grafice) do swojej pracy dyplomowej (pracy magisterskiej, pracy inżynierskiej, czy pracy licencjackiej) możesz sprawdzić jego bibliografię i odnieść się do wybranego źródła drugiego poziomu🙂 . Co więcej… jeśli uda Ci się dotrzeć bezpośrednio do źródła poziomu drugiego, będziesz mógł również sprawdzić bibliografię tego źródła, a następnie oprzeć się na źródłach poziomu trzeciego. I tak dalej. Dzięki tej technice łatwo znajdziesz bardzo dużo źródeł literatury na wybrany temat/zagadnienie, które musisz opisać w swojej pracy dyplomowej(pracy magisterskiej, pracy inżynierskiej, czy pracy licencjackiej). Oprócz tego stosując ten sposób ‘poszukiwania’ źródeł do pracy dyplomowej często możesz stworzyć zupełnie nowe akapity i rozległe opisy (a nawet rozdziały) sugerując się tytułem źródła wyższego poziomu = zwiększyć objętość treści Twojej pracy dyplomowej – inżynierskiej, magisterskiej, czy licencjackiej.

3. Jak skupić się na pisaniu pracy dyplomowej?[sta_anchor id=”skupienie”]

Zapewne często tracisz się czas na przeglądanie facebooka, czy chociażby filmików na youtube o zabawnych wpadkach lub kotach 🙂 . Nie martw się… robiłem tak samo, ale zdradzę Ci sposób, z którego korzystam już od dłuższego czasu, a mianowicie wtyczki do przeglądarki internetowej o nazwie Block Site (pobierz wtyczkę)

Wtyczka blokuje przeglądanie stron internetowych, które jej zlecimy do zablokowania :). Dzięki niej w trakcie pisania pracy magisterskiej, pisania pracy inżynierskiej lub pisania pracy licencjackiej będziesz mógł skupić się na konkretach. Jak to zrobić? Omówię tutaj sposób dla przeglądarki internetowej Chrome (ale pamiętaj, że dla innych przeglądarek schemat działania jest podobny).

BlockSite – krok po kroku

1. Zainstaluj wtyczkę dla swojej przeglądarki (pobierz wyczkę dla przeglądarki Chrome)

2. Po prawidłowej instalacji przejdź do górnego paska z wtyczkami twojej przeglądarki, kliknij na ikonę BlockSite, a następnie na przycisk Opcje

3. Na ekranie pojawi Ci się panel zarządzania wtyczką oraz jej ustawienia. Nie przejmuj się, bo nie musisz robić czegoś szczególnego. Na głównej stronie (tej, którą teraz widzisz) możesz wpisać strony, które ‘zjadają’ Twój czas – ja np. wpiszę https://www.facebook.com/ . Potem kliknij w przycisk Add Page.

4. Ostatnim krokiem jest kliknięcie magicznego przycisku, aby włączyć działanie wtyczki – ON przy napisie Enable BlockSite.

To wszystko teraz, gdy wejdziesz na facebooka pojawi Ci się strona z informacją, że strona jest zablokowana.

Dzięki tak prostej wtyczce możesz zablokować wiele stron, na które często wchodzisz, dzięki czemu skupisz się na pisaniu pracy magisterskiej, pisaniu pracy inżynierskiej lub pisaniu pracy licencjackiej :). Aha – aby wyłączyć tą wtyczkę kliknij ponownie na przycisk Enable Block Site, żeby zmienić jego status z ON na OFF.

4. Jak szybko powiększyć Bibliografię pracy dyplomowej?[sta_anchor id=”bibliografia”]

To drugi sposób na powiększenie listy źródeł w bibliografii podczas pisania pracy magisterskiej, pisania pracy inżynierskiej, czy pracy licencjackiej. Jest bardzo prosty, ale wiem, że nie każdy go stosuje 🙂 . Zacznę może od podstaw… Gdy piszesz pracę magisterską, pracę inżynierską, czy pracę licencjacką wcale nie musisz czytać całych książek ! Aby dopisać sobie do danego akapitu treść – możesz przeczytać wyłącznie definicje z danej książki, a następnie napisać ją własnymi słowami.

Tłumaczenie definicji w pracy dyplomowej

Załóżmy, że chcesz wytłumaczyć jakąś definicję i masz już jedno źródło. Gdy w Twojej pracy dyplomowej (magisterskiej, inżynierskiej, czy licencjackiej) pojawiają się jakiekolwiek specjalistyczne i trudne pojęcie, które są warte wyjaśnienia – dobrze jest korzystać z kilku różnych książek i się do nich odnosić. Innymi słowy w czasie pisania pracy inżynierskiej, pracy magisterskiej, czy pracy licencjackiej – znajdź wiele książek lub artykułów o tym samym i tłumacząc różne pojęcia korzystaj za każdym razem z innego źródła. Z doświadczenia wiem, że w ten sposób znacznie zwiększysz swoją bibliografię o kilka pozycji na rozdział 🙂 Prawda, że proste?

Pisanie prac dyplomowych: pisanie prac magisterskich, pisanie prac inżynierskich, pisanie prac licencjackich

5. Jak stworzyć spis treści i nagłówki dla pracy dyplomowej?[sta_anchor id=”spis”]

Pamiętam, że pisząc swoją pierwszą pracę inżynierską popełniłem dość duży błąd nie wykorzystując automatyzacji programu Microsoft Office Word, przez co później spędziłem kilka ‘dobrych’ godzin na formatowaniu pracy dyplomowej… Program umożliwia m.in. tworzenie automatycznych spisów treści, tworzeniu automatycznego numerowania rysunków, numerowania stron (w tym inne na strona parzystych, inne na nieparzystych) i wiele, wiele więcej – dlatego warto go poznać. W tym artykule pokażę Ci, jak automatycznie stworzyć spis treści z możliwością automatycznego formatowania tekstu nagłówków (rozdziały, podrozdziały w pracy dyplomowej). Omówimy to na przykładzie ramowego planu pracy inżynierskiej:

Na początku napisz w sposób standardowy tytuł rozdziału lub podrozdziału pracy dyplomowej i pozostaw kursor na wybranym rozdziale/podrozdziale i przejdź do okna ze stylami:

Wybierz odpowiedni nagłówek dla rozdziału / podrozdziału pracy dyplomowej: Im wyższy poziom rozdziału, tym mniejszy nagłówek powinieneś wybrać. Innymi słowy: pisząc rozdział wybierz nagłówek 1, pisząc podrozdział wybierz nagłówek 2, pisząc pod-podrozdział wybierz nagłówek 3… itd.:

Teraz spróbujemy zmienić format nagłówków – nagłówka 1 dla rozdziałów pracy dyplomowej oraz nagłówka 2 dla podrozdziałów pracy dyplomowej. Zrobimy tutaj przykład dla następującego formatowania:

Dla rozdziałów:
Czcionka: Times New Roman, 16 px, pogrubiona czarna
Numeracja: rzymska I., II., III.,
Dla podrozdziałów:
Czcionka: Times New Roman, 14 px, pogrubiona czarna
Numeracja: arabska z kropką 1., 2., 3.
Dla pod-podrozdziałów:
Czcionka: Times New Roman, 12 px, pogrubiona czarna
Numeracja: arabska z kropką 1.1, 1.2., 1.3.

Pamiętaj o zaleceniach Uczelni!

Pamiętaj, że to tylko przykład i tak naprawdę powinieneś sformatować tekst według specyfikacji formatowania pracy dyplomowej, którą narzuca Ci Twoja Uczelnia. W specyfikacji tej znajdziesz, jak należy sformatować pracę magisterską, pracę inżynierską lub pracę licencjacką. W tym przykładzie zrobimy formatowanie tylko dla pod-podrozdziałów wg wcześniej podanych parametrów. Rozdziały i podrozdziały formatuje się analogicznie.

Rozpocznij formatowanie nagłówka 3 – dla pod-podrozdziałów. Kliknij prawym przyciskiem na wybrany nagłówek i wybierz opcję Modyfikuj.

Pojawi się okno modyfikacji stylu numeracji. Wprowadź odpowiednie parametry czcionki:

Gdy wszystko jest już gotowe kliknij OK. Numerację możesz również stworzyć automatycznie korzystając z bardziej wbudowanych opcji okna modyfikacji stylów, chociaż ja przyznam, że osobiście wolę tworzyć numerację w sposób standardowy. Dla rozdziałów pracy dyplomowej na początku linijki wpisz I. i kliknij spacje, dla podrozdziałów 1. i kliknij spację, a dla pod-podrozdziałów wpisz 1.1. i kliknij spację. Tak wygląda gotowy (w kontekście formatowania) plan pracy dyplomowej (pracy inżynierskiej, pracy licencjackiej, czy pracy magisterskiej):

Dzięki zastosowaniu nagłówków możemy automatycznie zmieniać format wszystkich rozdziałów / podrozdziałów / pod-podrozdziałów prac dyplomowych (prac magisterskich, prac inżynierskich i prac licencjackich) oraz stworzyć automatyczny spis treści (bez nagłówków nie stworzysz automatycznego spisu treści swojej pracy dyplomowej!)

Tworzenie spisu treści dla pracy dyplomowej

Najczęściej spisy treści robi się na początku pracy, dlatego pozwoliłem sobie przenieść poprzednią treść (ramowy – przykładowy plan pracy dyplomowej) nieco w dół (klikając kilka razy w Enter). Spis treści pojawi się w miejscu, w którym znajduje się kursor, dlatego pamiętaj, żeby przed wstawieniem spisu kursor był tam, gdzie chcesz mieć ten spis pracy dyplomowej (pracy inżynierskiej, pracy magisterskiej lub pracy licencjackiej).

Aby wygenerować spis treści przejdź do zakładki ODWOŁANIA, a następnie kliknij w przycisk w lewym górnym rogu ‘Spis treści’ i wybierz swój ulubiony styl:

I to wszystko. Pamiętaj, że spis treści również powinieneś sformatować zgodnie z zaleceniami edytorskimi Twojej Uczelni dla prac dyplomowych (formatowanie prac inżynierskich, prac magisterskich i prac licencjackich), ale myślę, że z tym już sobie poradzisz 🙂 – jeśli nie to skontaktuj się z nami

Warto jeszcze wspomnieć o automatyzacji spisu treści. Spis treści można w dowolnym momencie zaktualizować – jest to bardzo przydatna – oszczędzająca mnóstwo czasu cecha, ponieważ jeśli zmienimy treść dowolnego rozdziału / podrozdziału w trakcie edycji naszej pracy dyplomowej (pracy magisterskiej, pracy inżynierskiej, czy pracy licencjackiej) lub jeśli w trakcie tworzenia opisów / wstawiania zdjęć do pracy zwiększy nam się ilość stron – to dzięki włączeniu tej opcji cały spis zaktualizuje się automatycznie (nazwy rozdziałów i podrozdziałów oraz strony). Najedź myszką na wstawiony spis treści, a następnie kliknij w przycisk z wykrzyknikiem ‘Aktualizuj spis’, zaznacz ‘Aktualizuj cały spis treści’ i kliknij ‘OK’. Pamiętaj, że musisz odświeżać (aktualizować) spis treści swojej pracy za każdym razem jeśli coś zmienisz – nie dzieje się to w czasie rzeczywistym, a jedynie na ‘żądanie’.

Teraz działaj!

Mam nadzieję, że tych kilka technik pozwoli Ci nieco przyspieszyć pisanie prac dyplomowych: pisanie pracy inżynierskiej, pisanie pracy magisterskiej, pisanie pracy licencjackiej. 🙂 Jeśli coś jest dla Ciebie niejasne i chcesz, żeby coś wyjaśnić to napisz proszę komentarz lub skontaktuj się z nami, a postaram Ci się odpowiedzieć ja osobiście lub odpowie Ci członek naszej ekipy. Jeśli artykuł Ci się spodobał to proszę udostępnij go na facebooku lub po prostu daj nam znać, że Ci się przydał. Trzymam kciuki za Twoją prace inżynierską / pracę magisterską lub pracę licencjacką !!!

student na lace wyluzowany po zaliczeniuOn już wyluzował, a Ty?

©2018 Centrum Szkolnictwa i Technologii Nowych Generacji - CSTNG | Ta strona używa Cookies, przeglądanie jej to jednocześnie zgoda na ich używanie | Zobacz: Biuro Patentowe INICJATOR |Wynalazca.TV | - Polityka Prywatności

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?